fredag 1 februari 2008


Fattig?

Idag har jag både medverkat och deltagit i en konferens i Stockholm om internationella biståndsfrågor. Forum syd var anordnare, och konferensens syfte var att diskutera folkbildningens metodik, som verktyg i Sveriges utvecklingsbistånd.

Många organisationer i Sverige ser den svenska studiecirkeln och folkhögskolornas verksamhet som ett utmärkt inslag i sina projekt tillsammans med partners i Afrika, Latinamerika och östra Europa. Det var anledningen till konferensen. Der var en bra konferens, med många engagerade deltagare.

Syftet med Sveriges bistånd till andra länder är främst att minska fattigdomen i utvecklingsländerna. Det gäller då inte att skicka pengar, för att därmed minska fattigdomen för stunden, utan mer att genom ett utvecklingsarbete medverka till en hållbarare värd, hjälp till självhjälp och att medverka i utvecklingen i respektive land.

Detta kallas ”fattigdomsbekämpning”. Begreppet har varit det centrala under ett antal år. Visst gäller det att bekämpa fattigdomen, men ”sug på” ordet! Fattigdomsbekämpning……. Kan man hitta ett mer negativt ord med nästan lite förnedrande innebörd. Visst kan man vara fattig, men på så många olika sätt. Just nu funderar jag på ett annat ord för detta, men kommer inte på något. Visst är det också fattigt, och hjälp mig gärna.

Inte fattig, men heller inte rik!

1 kommentar:

Maria Falegård sa...

Jag kan inte annat än att hålla med! Utvecklingshjälp, Utvecklingsstöd, U-landsstöd... Nej, det känns som det endast har med ekonomiskt bistånd att göra. Bra fråga, men svår!

Det som Falköpings kommun påbörjat genom Sida tycker jag är en fin grej. Att hjälpa till att utveckla samhället rent konkret. Att bidra med egna erfarenheter och tid för att hjälpa andra bygga upp något varaktigt. Självklart minns jag nu inte vilket land det var, minns du?