fredag 8 februari 2008

Vad då spärr?


Ibland kommer jag en stund innan SL-pendeln mellan Stockholm och Södertälje avgår. Så mycket annat än att ”titta på folk” vid spärrarna finns det ju inte att göra de få minuter jag måste invänta nästa tåg. På dessa få minuter är det nästan alltid några stycken, som tar sig förbi utan att visa giltig biljett eller att använda ett giltigt månadskort. så att spärren öppnas.

Det är helt fascinerande att notera hur man kan ”planka” sig in. Här är några exempel:

* Kliva över spärr-röret
* Hålla tätt om varandra och passera ”som en person”
* Den som har ett passerkort räcker över det till kompisen efter att ha passerat
* Sparka under spärren (med "långa benet") så att fotocellen för utgång påverkas

Ingen, som ser det ela bryr sig det minsta om tilltagen att ”planka”. Säkert finns det fler sätt, men dessa tycks vara vanligast. Nu är det nog så att en och annan av ungdomarna (för det är det, och flest grabbar) kanske har ett giltigt kort, men tycker det är snabbare och enklare att bara forcera spärren till pendels eller tunnelbanetåget.

Det som också fascinerar är att spärrvakterna, i sina bås, inte ens höjer ögonbrynen….. men vad kan dom, eller vill, göra.

Ändå tycker jag att SL borde tycka att det är viktigt att betydligt mera kraftfullt motarbeta de olagliga resorna. Under de 15 år och tusentalet resor jag gjort med SL Stockholms lokaltrafik, har jag fått visa biljett endast 2-3 gånger. Numera har man trots allt fler vakter vid spärrarna, vilket borde påverka moralen positivt.

Ändå känns lite underligt när vissa betalar pliktskyldigast och andra inte alls för samma sak.

Inga kommentarer: