torsdag 1 april 2010

Vart är vi på väg?

Småföretagen är Sveriges framtid. Det är småföretagen som skall utveckla Sverige och ge alla nya arbetstillfällen. Det är det som är räddningen….

Exempel 1:
Det är inte utan att man kan undra vart vi är på väg. Jag träffade idag en ung bonde, eller snarare en ung man som just skulle ta över sin pappas lilla lantbruk.

Rakt av deklarerade han:

- Att vara bonde är mest pappersexercis numera, särskilt det där att söka olika EU-bidrag…..
- Jaha, sa jag, är det mycket med det på den här lilla gården.
- Det är 40% av pengarna som kommer den vägen, så det är viktigt
- 40% ?

Exempel 2:
Häromdagen var min hustru och jag på stan. Klockan var exakt 17.30 när vi bestämde oss för att fika på ett anrikt kafé ganska nära järnvägsstationen. Noterade att vi hade gott om tid att avnjuta en kopp kaffe, och kanske en mustig kaka, innan kaféet skulle stänga klockan 18.00. Det trodde vi. Det första expediten gjorde när hon fick syn på oss var att demonstrativt titta på sin klocka. Ok då, det kanske var en reflex från henne. Följande dialog följde dock:

- Hej, kan vi få var sin kopp kaffe och…., sa vi
- Jaha då kanske jag måste sätta på det då (ogillande blick), sa hon.
- Behövs inte. Det är tydligen inte populärt med gäster, sa vi, och tågade ut.

Sensmoral: En bonde är inte längre en bonde och en kaféexpedit inte längre en kaféexpedit. Undrar var yrkesstoltheten finns?

Inga kommentarer: