måndag 7 januari 2008

Tillbaka i verkligheten

Det kändes som om jag var nyanställd – första timman på jobbet idag. Efter så lång julledighet, som jag haft, kändes det nästan så. De två timmarna på tåget i morse upp till Stockholm använde jag till att läsa e-mail och besvara dylika. Nog hjälpte det till att påskynda jobbtillvänjningen, men visst kändes det ändå skönt när arbetskamraterna, nar jag kom till SV-kontoret, bekräftade att jag jobbat där tidigare…….. Så var det igång igen då!

Skämt åsido, visst är det skönt att allt blev som vanligt igen med både jobb och fritid, särskilt när jag nu har lyckan att ha ett sådant jobb som jag har. Det är nog inte många andra som har förmånen att ofta få ta både initiativ till olika utvecklingsinsatser, genomföra dom och också svara för uppföljningsarbetet - och dessutom få möta folk från olika kulturer i deras egna länder. Så blir det faktiskt med de projekt i utvecklingsländer, som jag har att ansvara för, även om allt resande ibland är både trist och tröttsamt.

Oftast går projekten riktigt bra. Planerna hålls och verksamheten utvecklas, vilket betyder att den genuint fina nordiska pedagogiska formen ”studiecirkel” blir en ”exportprodukt” med bland annat min medverkan. Det är nämligen det som jobbet oftast går ut på, att introducera studiecirkeln som ett pedagogiskt verktyg i olika utvecklingsländer i främst Afrika och Östra Europa.

Jag måste ju ändå erkänna att det är mycket trevligare att starta upp verksamhet, och se till att den fungerar, än att skriva långa och ibland meningslösa papporter bara för att det skall vara så. Och så skall det vara numera. Allt skall redovisas, även kvalitet, i mätbara resultat. Sida, som finansierar stora delar av våra projekt, kräver det nästan omöjliga av oss, att bevisa vilken ”impact”, påverkan, som varje insats har resulterat i och nästan vilken utveckling varje enskild individ fått av vår verksamhet. Det tenderar nu att bli så mycket administration och byråkrati att det knappast är möjligt att fortsätta. Undrar när den här trenden går över,.......

Ja, så var den första arbetsdagen över i år. Det gick ju riktigt bra. Lev väl!

Inga kommentarer: