tisdag 1 januari 2008

sms o bus på nyår

40 miljoner sms lär ha sänts i Sverige runt champagne-timman mellan 2007 och 2008. Visst är sms (short message system) ett omedelbart och trevligt sätt att komma ihåg vänner långt borta, tacka för året som gått och visa på en förväntan inför det nya året. Samtidigt är ju också eventuella svar på de egna sms-en, liksom de som kommer, en liten "test" på om budskapet går hem och om också andra bryr sig om mig.....

Själv skickade jag knappt 10-talet sms, flertalet var mer eller mindre jobbrelaterade och gick utomlands till mina "partners" i Afrika och östra Europa, men några också inom landet. Från flertalet kom det snabbt svar, om dom inte skickat hälsning redan innan. Det var ju också dom som inte svarade eller hörde av sig alls, och då tar man ju, dumt nog, det som ett litet test-resultat. Om nu andra resonerar som jag, så blir sensmoralen den att svara, om du blir glad av en hälsning, "skit i det annars"..... Undrar hur jag gjort. Bäst att kolla.

Nyårsafton och en bra stund in på nya året tillbringade vi hos goda vänner i Lidköping. Deras nya lilla familjemedlem, ev liten terriervalp höll minsann igång. Hoppade, skuttade, nafsade och var lycklig över att också vi var där och busade runt. Att sen valpens husse hade fått bygga barrikader runt soffor och bord, satt skyddsplattor över tapeterna, nätstaket runt halva tomten, köpt inomhushundkoja i plast och att husse och matte dessutom växelvis fått vara "barnlediga" i en månad, för att ta hand om valpen, gjorde ju ett samtalsämne naturligt under kvällen. Valpen heter Teddy, men jag döpte om den till Turbo, vilket för tillfället passade bättre, tyckte jag. Att att jämföra med vår gamla Bella, som nu mest ligger och sover, funkade ju inte alls bra, men blev en bra påminnelse om när hon var också var valp för tolv år sen och hade en massa liknade "fuffens" för sig. Med en gammal hund är det andra saker som gäller.

Skål - och gott nytt år!

Inga kommentarer: