torsdag 6 december 2007

Sitta i kö

Hur kan Göteborgarna acceptera att varje morgon sitta längre tid stilla i en bilkö in till jobbet än själva reandet tar? Så är det definitivt för de som bor norr om Göteborg och skall in till jobbet vid 8-tiden på mornarna. Detta fick jag uppleva i dag när jag skulle tillbaka från Kungälv i min bil till Fakköping och vidare med tågtransporten till Stockholm 10.10.

I Falköping har vi inga större trafikproblem. Den enda trafikproblemet för dagen är väl det nya berget vi fått. Det ser inte så särskilt stort ut på avstånd, men när du kommer närmare i bil så blir det nästan overkligt högt. Här gäller det att sakta in till nästan stillastående, lägga i ettans växel och ta lite fart så ordnar det sig ändå oftast. So here we go..... Det jag menar är det nya farthindret på Ströget, det vid Centralskolan.

Sänker farten det gör det. Det är väl det som är meningen, antar jag, men att det också för gott avstyrt all raggarcruising är väl en bieffekt som många beslutsfattare och andra moralister i stan tycker är en bonus, men som jag och flertalet andra civila stabor tycker är trist, trist värre.

Nåväl livet kommer att gå vidare, med eller utan farthinder, raggarbilar och annat. För mig gällde det idag att ta mig till Stockholm också för personalmöte och planeringsmöte med SV, dagen till ära förlagd till vår egen folkhögskola Alma vid Liljeholmstorg i Stockholm. Alltså tåget till Stockholm, tunnelbanan till Liljeholmen och sen upp ur tunnelbanehålet med siktet ställt ut genom dörren och till vänster. Men vad nu, kanske gick jag upp i fel utgång? Inget är sig likt. Var är de stora husen? Jo men skolans hus är kvar men husen vid sidan saknas. Det som hänt senaste tiden är att stora kontorshus har rivits till förmån för att ytterligare en stormarknad skall byggas, men där är det nu är ett stort, stort hål, närmasst som en krater. Hur kunde man veta det....

Sensmoral: Där det i en småstad blir allas högljudda angelägenhet av ett litet gupp över en gata, blir i storstan inte ens en liten viskning när en jättelik krater ersätter stora hus.

Sov gott!

1 kommentar:

Maria Falegård sa...

Så sant så sant! Du är allt en klok far du. Kanske bryr man sig om att reagera mer i en liten stad för att man vet att det finns en chans att någon faktiskt lyssnar. Guppet kanske försvinner snart när ett av Falköpings största sommararrangemang plötsligt går om intet... Go'natt!