lördag 22 december 2007

Ledighet väntar

Vad skönt att få vara nästan ledig nu ända till den 7 januari. Nu blir det väl inte riktigt så eftersom mina utländska samarbetspartners inte alltid har full förståelse för den svenska mängden av lediga dagar. Särskilt oförstående brukar dom vara under sommaren, då t ex afrikanerna har full arbetstid. Lite bättre är det ju runt jul, så det blir nog bra.

Fredagen blev ändå mest jobb, både med SV och FNV, men kändes ändå ledig. Var på förmiddagen och fikade med Maria och dom andra på Smart. På eftermiddagen skulle jag överraska Carita, när hon kom hem, med bakelse för att fira också hennes påbörjade julledighet. Åkte till Mössebergsbagaren, pekade på två mördegsbakelser och ville ha dom två!. Vände bort blicken tills tjejen sa "det finns bara ett bakelse". Näää, sa jag "det finns, eller fanns två". Nä, tyvärr bara ett, sa hon, som svar på mitt påstående. men strax därefter lite rodnande "jag tappade det andra..... Samtidigt kom en annan av persoinalen från bageriet med ett stort fat krämkakor. Tro det eller ej, men hon tippar till på sitt fat så att flera av dessa också åkte i golvet. Det var inte utan ett visst mundert leende jag lämnade konditoriet med två olika, men fina, bakelser i en kartong, nogsamt och varligt med båda händerna fast slutna kring dessa vilda bakverk.

På kvällen, eller snarare på natten, hämtade vi Malin som kom med flyg från London. Flyget var försenat, så vi åkte inte från Falköping till Säve förrän sent. Efter en stund på Säve flygplats, vid elvatiden, rasslar det till inhögtalarna och det medddelas att planet kommer att landa på Landvetter, tre mil därifrån istället. Så i bieln, och till Landvetter, men där kom Malin, så frid och fröjd, men klockan var då över tolv på natten. Jag kan inte låta bli att skänka en tanke på de passagerare sommmed sitt bagage senare på natten skall transporteras från Säve och till Landvetter för att bprda planet till London. Säkert hann klockan bli minst tre på morgonen innan dom landade. Men billigt var det säkert......


Nu, lördag eftermiddag, har jag köpt alla julklappar. Visst känns det bra när alla rutiner funkar.

God Jul igen!

Inga kommentarer: